The Zero Theorem (2013)

Тери Гилиъм е един от онези режисьори, чийто оригинален почерк се разчита така ясно върху филмовата лента, че е трудно да сбъркаш негова продукция с нечия чужда. Филмите му – ексцентрични и безкомпромисни – често будят противоречиви реакции: от преклон пред творческия му гений, до чисто недоумение или отегчително главоболие. Едно е сигурно – Тери Гилиъм трудно остава незабелязан, а едва ли някой би нарекъл работата му посредствена.

Новият му филм „Нулевата теорема“ не прави изключение от правилото. Възхвалявана от феновете, критикувана от мнозина, лентата представлява странно пътуване в търсене на отговори на екзистенциални въпроси.

street

Филмът ни отвежда в недалечното бъдеще – в един антиутопичен свят на технологии, големи корпорации и липса на човечност. Главният герой Коен Лет е самотен математик, който с нежелание напуска дома си, за да отиде на работа. Същевременно единственото, което иска е да остане в къщи до телефона – в очакване на мистериозно обаждане, което ще му разкрие тайната на живота и ще осмисли празното му съществуване. Коен с радост поема ново назначение – работа, която може да върши вкъщи пред компютъра – а именно да докаже невъзможната Нулева теорема.

Още с първите кадри на филма Тери Гилиъм ни потапя в атмосфера, която добре познаваме от „Бразилия“ и „12 маймуни“. За разлика от тези две ленти, този път футуристичната визия на режисьора за света е далеч по цветна и динамична, но все толкова студена. Неонови светлини, интерактивни реклами, напреднали технологии и развити он-лайн комуникации подсказват една действителност, в която парите са висша ценност, а човешките взаимоотношения са загубили стойност различна от осъществяване на някаква транзакция. Гилиъм често си позволява да критикува съвременното общество, това прави и в „Нулевата теорема“ – филм, с който ни предупреждава, че все повече заприличваме на бездушни безлични пионки в един изключително материален свят.

Сюжетът сам по себе си не съдържа особен смисъл. В същото време обаче всяка сцена и реплика носят символика и значение – от името на главния герой до избора на реквизити. И докато някои препратки и метафори са трудно забележими, то други са преднамерено очевидни. Гилиъм „настанява“ своя герой в изоставена църква, правейки паралел между ценностите от миналото и тези от настоящието. В реалността на Гилиъм „господства“ нова религия. Амбициозният сценарии задава редица сложни въпроси : Кой съм аз? Какво е мястото ми в света от днес? Какво означава да бъдеш личност? За какво си струва да живееш? Всъщност, редица други „екзистенциални“ филми задават същите въпроси. И може би щяхме да имаме право да наречем лентата посредствена, ако Тери Гилиъм не беше направил една стъпка отвъд клишето за философски филм. Неговият герой, обсебен от желанието си да намери отговор на въпроса за човешкото съществуване, сам е забравил какво означава да живееш. Средоточен върху „голямата картина“, ежедневието на Коен се е прeвърнало в мъчително, лишено от радост преживяване. Тук Гилиъм си позволява да критикува не само обществото и фалшивите ценности, пред които се прекланя, но и отделния човек, който в опит на съпротива самоцелно се е вкопчил в идея, която не съществува. Точно тук се появява едни друг въпрос, който измества всички останали: Имаме ли въобще нужда от всички онези въпроси, които си зададохме по-горе?

„Нулевата теорема“ е филм на парадокси – ироничен, непоследователен, нелогичен, мъчително фрагментиран. Визуално натовраващ филм, който си играе с възприятията и с мисълта на зрителите.

red-hair

“I like the style – Maximum brain, minimalist body”, чуваме в диалог между героите. Реплика, която идеално описва лентата. Тери Гилиъм създава един идейно пренасищащ филм, без същевремено да се интересува от това как са поднесени идеите му. Неадекватен сценарий, нелогична актьорска игра и безумна визуална картина предизвикват зрителят, само за да напомнят, че разум и въображение не са две противоположни неща.

„Нулевата теорема“ е филм, в който 0=100%, а смисъл = абсурд. Сатиричен, символичен, сюрреалистичен. Филм за всичко. Филм за нищо.

Оцени »  Трагедия...Не си заслужава.Средна работа.Добър е!Страхотен, препоръчвам!
Рейтинг 4.00/5 от 1 глас(а)
Loading...
Етикети:  
 

 
Прочети още...



Коментирай...