The Perks of Being a Wallflower (2012)

Coming of age’. Ако потърсите този израз в интернет ще откриете, че това е термин, използван за отбелязване на онзи характерен преход, който един млад човек прави между своето детство и зрялата си възраст. Освен всичко това в днешно време той е и творчески жанр със същия смислов заряд, който несъмнено набра огромна популярност в съвременната литература, а в последните години с пълна сила бележи попадения и под формата на кино продукции и екранизации. Трудно е да се даде точна концепция за това какво прави един филм от този вид успешен, защото границата между това крайният продукт да бъде наивно детински или качествено издържана кинематографична творба е тънка и изисква доста нюх и деликатност, за да не се изпадне в нежелана бездуховност на произведението.

the-perks-1

 The Perks of Being a Wallflower на Стивън Чбоски все пак успява да се задържи и да продължи целия си път на изграждане в правилната посока, като се превръща в един от добрите представители на по-горе споменатия жанр, който успешно се прокрадва в сърцата не само на подрастващите, но и на по-зрялата част от публиката. Това е едва вторият пълнометражен опит на Чбоски, но любопитното тук е, че той заема позицията не само на режисьор и сценарист, а и на автор на едноименния роман, по който е базиран филмът. Тази абсолютна отдаденост на Чбоски към цялостната концепция на проекта е едно от първите неща, които може да направи положително впечатление у зрителя. Поставил фундамента с книгата си, режисьорът съумява да не остане просто в своя собствен свят и перспектива за визуализиране на историята, но и по деликатен и задоволителен начин я предоставя на публиката и на всички онези, които първо са я преживели в литературен вариант, изградили си собствена визия и представа за нещата. Лентата събра немалък брой положителни отзиви от критиците и беше добре посрещната от посетителите в кино салоните. И макар съдбата му е може би в това да остане някак в сянката на останалите „големи” филми от тази година, то неговите положителни качества все пак го наредиха сред тях, превръщайки го в една от „малките” искрени кино творби, които независимо от това, че няма да бъдат одобрени или харесани от всички все пак събужда емоция и усещане за една неконвенционална coming of age драма, където комичното, трагичното и романтичното вървят дружно ръка за ръка.

the-perks-2

Онова, което е характерно за The Perks of Being a Wallflower е суровата му искреност. Още със самото начало на лентата сценарият прави намек за една загадъчност около главния герой Чарли и изповедните писма, които ще бъдат изпратени и адресирани до анонимен получател, наричан по най-добродушен и простичък начин „скъпи приятелю”. Всички онези характерни малки проблеми, съпътстващи процеса на съзряване присъстват тук като на моменти карат зрителя да се усмихне и припомни какво е да бъдеш млад и неистово влюбен в една идея и мечта, но също така в следващия момент сценарият е готов да поеме тотален емоционален обрат и да събуди чувството на жал пред лицето на онези душевни болки, които, колкото и наивно да звучи, бележат най-силно, когато биват изживени в най-ранна детска възраст. Темите за интровертността на една личност; за семейните ценности и отношения; за желанието да се впишеш в една социална среда, да бъдеш приет, забелязан и в компания на приятели; за първата любов и сексуално желание; за това да бъдеш различен, но все пак копнееш по най-човешкото. За споделянето на онези „сладки” младежки мигове; за моментите, когато книгите и музиката са начинът да изразиш израстващия постепенно в теб индивид, и начин да засвидетелстваш чувствата си; за миговете, в които вършиш неща, чиято лудост и опасност ти се виждат нерелевантни пред споделената емоция с най-скъпите ти хора. Прекрасната рок музика от периода на 70-те и 80-те залива и обгръща с усещане почни всеки кадър, като се превръща в значителна експресивна част на лентата. Целият този положителен заряд бива примесен в един миг с често неизбежната старана на живота, където доверието ни към някого или нещо донася не сигурност, а болезнена травма. Насилието, тайните, загубите, дълбоко репресираните мъчителни спомени и душевната нестабилност са част от нещата, които The Perks of Being a Wallflower не се стреми да прескочи, а да заговори за тях откровено, независимо колко притеснителна тази тематика може да бъде в социален план. Сценарият до последно не прави опити да съди, а да покаже както духовните възходи, така и емоционалните рани, дошли по един или друг начин отвън и нерядко подтикващи ни да посегнем на онова, което се предполага, че ни е най-скъпо. Зад всичко това обаче, филмът успява да запази и съхрани добрият си, вежлив и приветлив тон до самия край.

the-perks-3

Лентата на Стивън Чбоски е заснета по достоен начин, който не желае да остави зрителя да се изгуби в поредицата от кадри, а определени операторски и монтажни решения дори съумяват да обогатят допълнително емоционалния заряд на онова, което се случва и разкрива пред публиката. Като малка сценарийна слабост може да се определи това, че няколко линии от историята биват базисно загатнати и в нужда от повече екранно време, за да бъдат напълно завършени, но въпреки това те успяват да допринесат в степен, необходима за постигане на цялостния сюжетен завършек. Адмирациите заслужено отиват за актьорското трио Логан Лърман, Ема Уотсън и Езра Милър, чиито синхрон позволява на персонажите им не само да се разгърнат в завършен и пълнокръвен вид, но и да допълват един друг по най-акуратен начин. Може би най-голяма положителна изненада тук се явява именно Лърман, който макар досега да не е натрупал голям брой сериозни роли във филмографията си, то тук той разкрива истински потенциал като напълно достоверно и опитно за годините си се „вмъква” в кожата на главния герой и протагонист Чарли. Актьорът се справя със задачата да пресъздаде спадовете и възходите в персонажа си с добър и отмерен контрол над изразителността си. Компанията на Уотсън и Милър, които за пореден път се затвърждават като едни от младите актьори с голям потенциал и умел актьорски нюх, допринася за една цялостна хармоничност на играта.

the-perks-4

Всичко това превръща The Perks of Being a Wallflower в една смесица от различни индивидуалности, намиращи пресечните си точки и показващи, че колкото и страшно в даден момент да изгледа порастването в очите на всеки млад човек; независимо, че „животът не спира за никого”, че хората се променят и продължават пътя си, все пак остават онези спомени, онези изграждащи личността моменти, в които сме били на правилното място, в точния момент, с подходящите хора, за да се почувстваме значими, истински, безкрайни.

Оцени »  Трагедия...Не си заслужава.Средна работа.Добър е!Страхотен, препоръчвам!
Рейтинг 3.92/5 от 12 глас(а)
Loading...
Етикети:  
 

 
Прочети още...



Цели 2 коментара!  
Добави коментар?

  1. от Никс: Най-добрите филми на 2012 | F r a m e s p o t t i n g
    8.Jan.2013, 22:28

    […] The Perks of Being a Wallflower And in this moment I swear… we were […]

  2. от Бож: Най-добрите филми на 2012 | F r a m e s p o t t i n g
    9.Jan.2013, 12:46

    […] #9. The Perks of Being a Wallflower […]

Коментирай...