Sucker Punch (2011)

Съществува една  стъпка, която осигурява сигурност на продуцентите в съвременната холивудска индустрия, стане ли дума за филм от типа „Алиса-в-страната-на-чудесата-с-картечници”, както самият режисьор Зак Снайдър, го определя. Специални ефекти или VFX, а Sucker Punch е морално чист в това, защото е мощен аудиовизуален касоразбивач, промил мозъците на милиони заблудени хора с очевидно ниска самооценка. Sucker Punch е филм, който лесно бие на очи и забива болезнени шамари в лицето на онези зрители, които претендират, че имат достатъчно  интелект, за да не се прехласват като обезумели животни по тъжното и лошо влияние на компютърните игри през 21. век.  и все още не са спрели да търсят онези качества на киното,  които го дефинират като изкуство, като културна категория.

Зак Снайдър е режисьор с изчислено бъдеще. Опитвал е различни неща – историческия комикс 300, свръхамбициозния и епичен, дори социално ангажиращ Watchmen, красивата адвенчър анимация Legend of the Guardians: The Owls of Ga’Hoole, и понастоящем  – Sucker Punch, който обаче дори не мога да дефинирам накратко, защото той е всичко това, а и още много повече. Т.е., свинщина. Мейнстрийм свинщина.

Оказва се обаче, че режисьорът не е изгубил направление, а е създал едно ново – безполезно и свръхизобилно, и все пак амбициозно и достатъчно пресметливо, за да наблъска във филма си толкова абсурден екшън и експлозия, които не са обосновани от сценарийна гледна точка и смесват жанрове и стилове, които продават. И разбира се, не бих имал проблем с това, ако всичко не беше една пълна каша, в която затъваш за сметка на здравия разум и трезвите логични съждения, които са изгубени в няколко епични битки с всевъзможни врагове, а в края на историята просто търсиш откъде е дошла цялата мелодрама, с която Снайдър вкарва леката си дидактика по екзистенциалните човешки въпроси. Sucker Punch обаче претендира за високи метафори и художествени елементи и буквално защитава себе си с позьорски зашеметяващи специални ефекти, като търси опреледена дълбочина, за да докаже, колко значими са няколко бойни сцени, в които група поразсъблечени момичета, обслужващи визуалната сфера на поп фетишизма, да не кажа и порно индустрията, уж ще откриват себе си, а с това и някои фундаментални човешки истини.

Сюжетът, според сценария на самия Снайдър и неговия приятел Стив Шибуя, разказва за Babydoll, която по лошо стечение на обстоятелствата, няма да обяснявам как и защо, се оказва затворена в нещо като лечебен център, който в последствие се оказва публичен дом. Попаднала там, героинята си дава сметка, че единственият начин да избяга от тази реалност е… нейното въображение. И следва физическото материализиране на това въображение и обличането му в специални ефекти – героинята влиза в измислени битки  с злото, което заема повече от невероятни стойности и лица, придружена от останалите момичета във въпросната институция (които имат сходни имена; псевдоними?), които по нищо не отстъпват на интелектуалното ѝ равнище и външен вид. Разбира се, има и отрицателни герои като бутафорно изглеждащ сводник и затлъстял готвач, които ще са пречките , през които трябва да минат героините, вече обединени от идеята за бягство от жестоката несправедливост, за да достигнат свободата си.

Всичко е познато, клиширано, празно и помпозно: конфликтни тийнейджъри (в случая тийнейджърки), способни да си представят една смехотворно абсурдна война (но без да им се размазва гримът), приличащи на някаква версия на High School Musical с оръжия, докато на виртуалния фон са заплашени от нашествие злодеи, които никога не спират да бъдат измислени и някак знаеш през цялото време как всичко е толкова наивно, създадено само заради шума и експлозията от оръжия, машини и магии, празно, несериозно, посредствено и инфантилно. Затова и няма значение срещу какво ще се изправят героините – каквото и да е то, реално проекцията му е в един  измислен свят, който никога не придава плътност на историята, която се развива тук и сега. И така, сблъскваме се с зомбита, нацисти, орки, дракони, цепелини, роботи и великани. Може би в тази комбинация  липсват извънземни и маймуни с ядрени оръжия, но като че ли всеки един може да си даде сметка, че в такъв репертоар от герои, май наистина всичко е предостатъчно.

Излишно е да анализирам целия филм, тъй като самият трейлър върши повече от добра работа. Всичко е там и е резюмирано в оскъдните 2-3 минути. Останалото: семки и бонбонки за сетивата + смехотворните амбиции няколко нимфи в миниполички да изглеждат секси. В това отношение филмът ще зарадва всички подрастващи, които все още считат секса за слух и трофейна придобивка.

Така се стига до края, където мелодрамата взема превес, всичко става една идея по-мрачно и кърваво. И дори се случва в реалността!, а не в либералните мозъци на Babydoll и компания. Съответно тестостеронът и естрогенът отстъпват място на разумното мислене, а резултатът е кулминационната точка на посредствеността и празнотата, с която започна всичко, докато героинята се биеше с въображаеми мечове срещу роботизиран китаец/японец още в началото. Диалогът става все по-трагичен и обречен на плоски клишета, не защото досега не е бил, а защото наближава развръзката, в която ще разберем колко важно е да бъдеш човек,  да се бориш и т.н. манипулативни глупости. Наративът в Sucker Punch, особено в последните минути, е абсолютно смехотворен и ще впечатли всички онези, които се впечатляват толкова лесно, колкото е и обосновката на сценария и дидактичните излияния на Снайдър към вярващите и обнадеждените за житейски мъдрости. Смехотворен е опитът да се придаде дълбочина и несъществуващ смисъл на един разказ, който не е нищо повече от мъжка фантазия, в която момичетата са диви побойнички в оскъдно облекло и боравят с огнестрелни оръжия – сексуални метафори, които са повече от очевидни.

С други думи, филмът е един цирк от летящи куршуми, оргия от насилие (без кофеин) и провокативно дефиле на няколко мейнстрийм мацки по мейнстрийм облекло с мейнстрийм култура. Зад всичко това обаче няма нищо повече. А скритият смисъл, който ни е обещан в края е едно кухо понятие, което никога не взема превес над цялата авангардна помия:  алтернативен рок, комикс култура, ориенталска стилистика, MTV комерсиализъм, циркаджийски номера, футуризъм и пост-еротика.

Sucker Punch е популярно изкуство, което всячески се опитва да бъде продукт на актуалното мислене, средства и пособия, и успява, защото той е точно това – плод на разкрепостеното мислене и холивудски намерения, чието най-голямо предизвикателство е масата зрители да бъде подкупена със солидно зрелище и няколко поизтъркани послания и посредствена дидактика, за да се докаже като хуманен акт на културна заинтересованост  – лицемерно и обидно за всички, които се хващат на въдицата, че ще гледат истински добро кино.

Оцени »  Трагедия...Не си заслужава.Средна работа.Добър е!Страхотен, препоръчвам!
Рейтинг 2.90/5 от 20 глас(а)
Loading...
Етикети:  
 

 
Прочети още...



Цели 28 коментара!  
Добави коментар?

  1. от Влади Неколов
    23.Aug.2011, 18:51

    damn right! :)

  2. от Nostromo
    23.Aug.2011, 20:55

    Иво, изчетох ревюто ти с десет пъти по-голямо удоволствие от бирата, която ударих преди малко, а тогава бях жаден (а тя – Туборг).

    Един въпрос, за какво точно се гласува под поста – за филма или за ревюто? Защото, ако този рейтинг от 1,4 е за ревюто, това си е жив позор за гласувалите.

  3. от Иво
    23.Aug.2011, 21:06

    За филма е! :) Радвам се, че ти е допаднал текстът. :) А сравнението с бирата си беше голямо признание за мен. :)

  4. от тинчо
    23.Aug.2011, 21:38

    Страхотно ревю !
    Сблъсквал съм се с всякакви бози , но не и с толкова блудкав , посредствен и пошъл гнилоч . Наистина не се сещам за по-голям боклук от този !

  5. от Martin
    23.Aug.2011, 22:32

    Слабо ревю! Според мен филмът изобщо не претендира за високи метафори и художествени елементи! Един мой приятел го определи най-добре – филм за проститутки супер-герой :D Филмът е непретенциозен екшън с доста красиви визуални ефекти и яки маци – супер филм за разпускане! Поднесен е по малко по-нестандартен начин и мен това ме кефи, неможе да се гледат само филми на Кубрик и Линч, трябва и такива филми да има!

  6. от Иво
    23.Aug.2011, 22:55

    Прав си! Разбирам, че си доволен от филма, браво! Страхотно е да има някой, който не мисли като мен! Ще си взема бележка! Благодаря!
    Аз пък и аз!!! Как може да говоря такива глупости за този малко по-нестандартен супер филм за разпускане с проститутки супер-герои!!!

  7. от MCFOXXX
    23.Aug.2011, 23:38

    Филмът е як ;) Ъъъъ. Точка.

  8. от Иво
    24.Aug.2011, 0:08

    Ъъъъ, край на дискусията ли слагаш с тази точка? :D

  9. от MCFOXXX
    24.Aug.2011, 0:35

    Не, в смисъл, че кой каквото и да казва, в крайна сметка всеки си знае своето. Така че мисля, от спорове няма смисъл. Важното е да се включа в дискусията ;)
    Добро ревю, между другото, но пък и от този сайт друго не се очаква :)

  10. от Иво
    24.Aug.2011, 0:41

    Съгласен съм, важното е самото упражнение по размяна на позиции, аргументи и светогледи, нали затова пишем и коментираме. Гледните точки са значими, само ако са защитени добре обаче. :)
    Иначе, благодаря!:)

  11. от Silver
    24.Aug.2011, 8:40

    Иво, сори, но това изречение:

    „Sucker Punch е филм, който лесно бие на очи и забива болезнени шамари в лицето на онези зрители, които претендират, че имат достатъчно интелект, за да не се прехласват като обезумели животни по…“

    показва, че смисълът на филма ти се е изплъзнал big time. Sucker Punch е рядко самопризнание, каквото малко режисьори са си позволявали да направят. На практика, размаханият пръст на Снайдър е точно срещу консуматорите на подобни ефектни помии, и срещу самия него – като производител предимно на такива. От умните и интелигентни хора, за които говориш, той е очаквал да разберат самоиронията му и да направят невероятното – да го приемат какъвто е. Преди време написах подробно какво представлява филмът, ако те интересува гледната точка, която отговаря на авторовите намерения.

  12. от Skunksa
    24.Aug.2011, 9:00

    Хммммм, известно време се чудех да ли да драсна коментар, защото виждам, че автора подхожда лееееееко агресивно към хората, които не са на неговото мнение, но все пак – това е интернет. :)

    Според мен към филма е подходен с доста сериозен предразсъдък, а както знаем този подход понякога ни прави доста необективни и изкривява нашите възприятия.

    Все пак да спомена, че моят „прочит“ е малко по-различен и в него се разказва не за Бейбидол, а за Суитпий и всичките тези екшън сцени са всъщност нейната интерпретация на случващото се в клиниката. И да, филма е eye-candy с летен привкус и е предназначен за феновете на компютърните игри и т.н. :)

  13. от Владо
    24.Aug.2011, 11:21

    @ Silver – защо wordpress мисли, че коментарите ти са спам? Да не се повтаря.
    @Skunksaa – не мисля, че Иво е агресивен, но той ще си каже предполагам. Просто е малко неуместно да наречеш едно ревю слабо и след това да тръгнеш да говориш за собственото си мнение. Мнения може да се различават, но това не прави автоматично спорещите тъпи в очите на един на друг.

  14. от Иво
    24.Aug.2011, 11:57

    @Silver, точно това имам предвид като говоря, че филмът претендира за дълбочина и скрит замисъл. Проблемът ми е, че в това лентата пропада, защото всичко е доста манипулативно и зле скалъпено, мисля, съм обяснил защо. Някак не ми се връзва продукт, носещ качествата на тази консуматорска култура и разчитащ на тях, да я критикува – манипулативно и лицемерно е, и за мен е само начин да наблъскаш още повече от нея, за да се получи подобен филм. Иначе, не ми е ясно за каква самоирония говориш – нима Снайдър се извинява за всичко това, иронизира го, критикува го в някакъв въздушен смисъл, който както казах, е загатнат, а после… казваш „да го приемем какъвто е“. Е, какъв е той? Критик на „системата“ или възползващ се от нея? Защото ако е и първото, и второто, за мен каузата му е обречена и няма как да ме убеди в дълбоките си скрити намерения, за които говориш, в този филм. :)
    @Skunksaaa, да говорим за обективно и необективно като понятия относно текст, подхранен от лични позиции и аргументи, е смехотворно. Със сигурност можеш да прочетеш положителна критика за същия филм от някой друг, с когото да си по-съгласен. Иначе предразсъдъци относно това нямам и дори обичам да разпускам с блокбастърчета с летен привкус. Другото Владо ти го е казал. :)

  15. от Skunksa
    24.Aug.2011, 12:39

    @Владо,
    не мисля, че съм коментирал дали е слабо или силно ревю-то, а отбелязвам, че автора е подходил с някакви предразсъдъци и това си личи в текста.
    Останалото е въпрос на прочит и гледна точка – аз лично разбрах целият филм по съвсем различен начин и то само изхождайки от вече споменатото предположение, че цялата история е разказана от първо лице и то е това на Суитпий, а не Бейбидол. От тази позиция излиза, че не наранената Бейбидол бяга във фантазиите си, а те са продукт на обезпокоената душа на момиче, което е попаднало на грешното място, заради сестра си и интерпретира лудницата по начин, който може да осъзнае по-рационално (публичния дом), а моментите на самите „куестове“ в нейното въображение биват хиперболизирани пак от нея – Суитпий, като представя вътрешните си страхове от предприемането на действие като епични битки в разнородни (доста добре изпипани) сетове, а не просто да гледаме как крадат ключа.
    Комерсиално и поп-кино – да, бих се съгласил с подобно определение – направено е и да забавлява все пак.
    На мен проблема ми беше, че основната „реалност“ е позиционирана през 60-те, а във фантазиите на Суитпий имаше доста поп-културни намигвания към по-късни етапи.

    Като цяло – приятен филм за кино, където да се кефиш на сетинг и битки, а ако искаш можеш и да потърсиш малко по-надълбоко, което не е точно съшито с бели конци и клиширано. Все пак различните очи виждат различни неща…

  16. от Владо
    24.Aug.2011, 12:58

    @Skunksa,
    знам че не си, а и не съм твърдял такова нещо. а и така или иначе Иво не беше коментирал след твоя коментар. Аз визирах втория коментар на Иво и човека, към който беше насочен.

  17. от dzver
    24.Aug.2011, 13:52

    Мацките са яки, но филмът е алогична боза. Очертава се тенденция Ванеса Хъджинс да участва само в бози. Мисля че не успява да избяга от образа на дете-звезда.

  18. от Michel
    24.Aug.2011, 13:55

    Според мен, филмът не е слаб, точно обратното. И хората, които го рейтват 1/5 звезди не са го разбрали…

    Но! Това важи и в обратния случая – за други филмът е слаб съвсем заслужено…

    Според мен, този филм може да се интерпретира по различни начини и да е съответно слаб или силен филм. :)

  19. от Влади Неколов
    24.Aug.2011, 15:16

    Хмм, сега се замислям, че този филм създава прецедент – толкова е плосък и праволинеен, че горките хорица се залъгват, че не може някой да направи нещо толкова тъпо без някакви задни мисли… е, може!

  20. от HePeDoBeH
    28.Aug.2011, 10:31

    Филмът има убийствен саундтрак. В комбинация с полуголата проститутка супер-герой и липсата ми на интелект аз взех, че прекарах един не лош час и половина за разлика от дълбоко проникновения Иво, който 10/10 би дал само на комплексна, меланхолично-параноична, драма с психосоматична холеричност, която той сам би измислил и режисирал. Благодаря му за глупавите крайни ревюта, ама няма нужда…

  21. от Иво
    28.Aug.2011, 11:25

    Мдааа, определено имаш проблем с термините. Следващия път с речника и тогава коментираш. ;)

  22. от HePeDoBeH
    28.Aug.2011, 11:28

    Ти твоята дидактика от речника ли я извади?

  23. от Иво
    28.Aug.2011, 11:44

    Предлагам ти да се поразровиш в сайтовете и киноблоговете, все някъде ще намериш положителна критика за Sucker Punch, с която аз обаче нямам проблем за разлика от проблема, който имаш ти с моя текст, именно защото някой по-горе беше казал, че всичко е субективно. Това ревю е отрицателно и като не си съгласен с него, аз нищо не мога да направя. Имам право да звуча хапливо, също и да описвам колко съм разочарован от филма. Така че, схващай бързо и не се опитвай да ми правиш психологическа картина на вкуса ми за филми, смешно и инфантилно е. И това за интелекта наистина го мисля, просто считам, че има мейнстрийм кино с класи над това, сори. Мое мнение.

  24. от Martin
    29.Aug.2011, 11:43

    Много забавна дискусия. Малко ми прилича на спора ЦСКА – Левски :) Извинявам се за думите ми „слабо ревю“, не бях прав, просто не съм съгласен с ревюто и да, всики има право да хареса или не филма и да изкаже мнение. Но не съм съгласен, че филмът е правен за хора с по-малко интелект и очевидно ниска самооценка, защото не се имам за такъв! :) Несмятам, че хубавите фими се разбират само гении а по-скоро се правят от гении за нормални хора. Просто ревюто е леко нападателно към хората, които са харесали филма. Нищо против Иво като автор нямам, много негови ревюта са ми харесвали и съм бил съгласен с тях.

  25. от Иво
    29.Aug.2011, 12:36

    @Мартин – прав си, ревюто със сигурност звучи нападателно и хапливо, и мисля, че е неизбежно, когато самото ми мнение е такова, а и целта е да провокира малко или много някакъв дебат. И да – иронизирам всичко това, за което говориш и то определено ми помогна в текста, за да защитя позицията си. :) Другото е, че когато мнения се разминават, винаги го има шансът да звучат нападателно. И с други филми съм опитвал, не толкова известни, където пък те обвиняват, че не си разбрал сюжета, дори и с положителни ревюта, с които описваш колко добър е филмът, пак се намира някой, който да каже, че ревюто не струва и че не си прав. Просто формалности и свобода на словото, тук всички са недосегаеми и няма нужда да се аргументират, нали така. Все пак явните ми обръщения, за които се хвана ти и останалите, са за една маса, която се прехласва само по такова кино и определено съм подхвърлил насмешката си, как наистина има какво друго да се гледа. Както казах по-горе, наистина смятам, че има много по-добри филми от този калибър и този дори не си заслужава времето. :) и тук спирам, че дискусията стана много дълга, макар че винаги има какво още да се каже. :)

  26. от Васи
    31.Aug.2011, 13:13

    Ревюто е адекватно и добър отговор на псевдо тъпанарите, които намират филма за „умен“ и „интелигентен“

  27. от Тру
    2.Sep.2011, 16:56

    обективно, субективно, филмът е помия и това си е факт, който няма да се промени, независимо колко спорове се проведат по темата :Р

  28. от BGcommander
    11.Nov.2012, 16:28

    Не съм съгласен с тебе Иво, ти не си го разбрал и явно не си го гледал подробно! Ти си от хората дето са го изтеглили и го превъртат набързо, само и само за да видят дали в някой кадър ще видят под рокличката на Babydoll! Е вярно, то като видях снимките и аз така правех, ама взе да ми става интересен. Съжалявам за тебе, че само това си видял от филма. За филма 10/10, а за коментара ти от филма – 1/10! ! ! И още нещо: опитай да го изгледаш без да превърташ направо към еротичните сцени.

Коментирай...