Pi (1998)

Когато излиза филмът Пи, никой не е чувал за Дарън Аронофски. Днес, 15 години и 5 филма по-късно, той често е определян като един от най-обещаващите американски режисьори.

През далечната (вече) 1998 обаче нещата седят по друг начин. Носи се легендата, че Аронофски не успява да осигури дори финансиране за проекта си и се наложило да събере по 100 долара от близки и познати, за да заснеме лентата. Въпреки ниския бюджет обаче, Пи печели награда от престижния Сънданс и редица други фестивали. А от тук нататък кино погледите ще следят внимателно младия режисьор и последвалите му филмови проекти.

yah2318mx6wglzvekes8aj2yrcl

Главният герой в Пи, Максимилиан Коен, е гениален математик, който е посветил живота си на числата. Той вярва че 1) математиката е езикът на вселената, 2) природата може да бъде отразена в числа и 3) навсякъде в природата могат да бъдат забелязани модели. Макс е убеден, че съществува математически модел, който би му позволил да предвиди движението на стоковата борса, дори модел, който би му позволил да подчини хаоса във вселената.

Лентата може да бъде поставена в какви ли не клишета – инди филм, сайбър пънк филм, нискобюджетна продукция и други. Истината обаче е, че Пи е много повече, и не само е един от най-добрите режисьорски дебюти, но и се нарежда сред най-добрите филми на 90-те. Идеен, дързък, must-see филм за всеки, който иска или твърди, че познава Аронофски. Всъщност, Пи е не само началото, но и центъра в творчеството на американския режисьор. Тук за пръв път Аронофски ни представя темата за деструктивната сила на стремежите и амбициите. Максимилиан е само първия от редица герои, които в стремеж към съвършенство, в стремеж към постигане на една ултимативна цел, са готови да се саморазрушат.

Пи е безумна смесица от идеи и послания – сценарият преплита математика, религия, философия – и същевременно е един съвършено нареден пъзел, в който всяка сцена си знае мястото. Прекрасният и оригинален сценарии, дело на Аронофски, ни задава метафизични въпроси. А талантливата актьорска игри ни завлича дълбоко в една лична история. Тежки, бавни сцени, тишина, електронни звуци, светлина и сенки си играят с възприятията на зрителите, а отнесените насечени диалози създават чувство на параноя, обсебване, безизходица. Оригинално заснета, лентата се отличава с неповторим визуален почерк. Но докато много филми остават стил над субстанция, Пи представлява магнетична комбинация от кинематография и идеи.

pi-6

Пи е черно-бяло главоблъсканица. Тежък филм – визуално и идейно. Един от шедьоврите в сайбър пънк жанра и  прекрасен пример за творческа смелост, интелект и въображение. Незабравимо пътуване из тъмните кътчета на човешкото съзнание, филм на ръба между лудостта и гениалността, между халюцинация и реалност.

Оцени »  Трагедия...Не си заслужава.Средна работа.Добър е!Страхотен, препоръчвам!
Рейтинг 5.00/5 от 4 глас(а)
Loading...
Етикети:  
 

 
Прочети още...



Коментирай...