Let The Right One In

Låt den Rätte Komma In (Let The Right One In) се базира по едноименната книга на шведския автор John Ajvide Lindqvist. Европейско е, отгоре на това и скандинавско, така че основите за качествена философка продукция са поставени.

Оскар е 12 годишно момче, притежаващо всички предпоставки да стане психопат убиец – живее в страна със седем месечна зима, а най-високите температури са около 20 градуса (благодарим ти Гълфстрийм). Родителите му са разделени, в училище му се подиграват за всичко, а на всичкото отгоре говори на едно дърво, което той нарича „прасе“. За да е пълна картинката, Оскар тренира уменията си с ножа върху същото бездушно дръвче.

Нещата в квартала леко се променят, когато Ели, момиче на същите години, и нейният настойник се нанасят в съседния апартамент. Хора започват да изчезват, други се появяват с прерязана югуларна вена, а сладките котенца изведнъж освирепяват и започват да нападат беззащитните лелки. При първата среща между дванайсетгодишните, Ели твърдо заявява, че не могат да бъдат приятели, с тон тип „аз съм недостъпна, но заинтересована мома“. Разбира се, фаталната дама и русият пич стават първи приятели, а нещата стават толкова солидни, че каката се промъква посред нощ в леглото на Оскар.

Майката Природа е свършила половината работа на екипа относно атмосферата. Изолацията лесно може да се усети в празните улици. Хората се събират на малки групички в кварталните капанчета, за да споделят различните слухове, черпейки се с разнообразни спиртни напитки, за да повдигнат духа. Операторите пък са хванали по най-добрият начин красотите на Швеция, а в същото време съвсем прилично са подсилили чувството на изолация и самота, снимайки главно през нощта, с близки кадри на хората и готино офскрийн насилие (макар, че не е толкова добро, колкото във филмите на Chan-wook Park).

За мое най-голямо съжаление лентата има един доста голям проблем – сниман е с много деца. Този факт превръща снимачната площадка в детска, а децата по правило са доста зли. Представям си как още в началото на снимачния процес, едно от тях си е казало „Абе много ми е малко участието тука. Чакай да смаля ролята и на другите“. Изричайки тези думи, малкото дяволче е взело една голяма ножица и книга, на която ясно се чете „Единственият Сценарий На Филма“ и е започнало да си мисли за Едуард Ножиците.

Филмът е някак си осакатен и деформиран. Ясно си личи как John Ajvide Lindqvist не е успял да събере книгата си от почти 500 страници в 2 часа екранно време. Произходът на Ели остава точно толкова мъглив в края на филма, колкото е бил и в началото. Много от темите, които са засегнати в книгата, са напълно махнати или трябва да си ги откриеш сам в някакви си 5-10 секунди, където (може би) се крият. Бащата на Оскар се появява за малко, а драмата между сина му и него + съмнителния му гей/педофил приятел е оставена изцяло на нашето богато въображение. Цялото усещане от филма е като да гледаш азиатски хорър/трилър, но да те лишат от последните 10-15 минути, в които всичко ти се изяснява и за пореден път тихичко възкликваш „Баси болните хора“.

Тук обаче, единственото възклицание беше „Баси голямото разочарование“.

Оцени »  Трагедия...Не си заслужава.Средна работа.Добър е!Страхотен, препоръчвам!
Рейтинг 3.67/5 от 6 глас(а)
Loading...
Етикети:  
 

 
Прочети още...



Цели 17 коментара!  
Добави коментар?

  1. от Моника
    18.Nov.2008, 14:16

    Един филм за малолетни развратни гей-вампирчета. И даже са шведи.

  2. от Longanlon
    18.Nov.2008, 15:35

    да не би книгата да е преведена на български?

    за мен филмът не беше разочарование, даже напротив

  3. от Владо
    18.Nov.2008, 15:36

    книгата е преведена на английски.
    не казвам, че филмът беше лош или тъп, просто яко осакатен, за това съжалявам. защото има потенциал, който остана нереализиран.

  4. от Моника
    18.Nov.2008, 15:53

    В книгата Ели е момченце. То и във филма е момченце, просто можеш лесно да се заблудиш.

  5. от asktisho
    18.Nov.2008, 19:38

    Откъде мога да си купя книгата на английски? Продава ли се в бг? Както и да е, ще си я намеря някак, но да се върнем на филма. Прекалено неласкаво ми се стори това ревю. Сигурно е така, защото си повлиян от книгата. Аз лично познавам само два филма, които поне мъничко да се доближават до книжния си оригинал и двата са, точно така: „Зелената миля“ и „Изкуплението Шоушенк“. Прекалено завишените очаквания развалят киното и водят до такива ревюта.
    Ели може да е момченце в романа, но за екранизацията доста добре стои като момиченце. Не ми се беше случвало отдавна да гледам филм, който да не искам да свършва и да остави онова специфично усещане за празнота у мен, след като, в крайна сметка вземе, че свърши. Не ми се беше случвало отдавна и да превъртам някои сцени нанонво, веднага след края.
    Абсолютно същия балон в стомаха имах и след „То“ на големия мастър Кинг. Филмът не е шедьовър, но определено впечатлява. Е, има едно малко условия, за да ти хареса – трябва да обичаш вампирския жанр и да не си чел книгата. Помага, ако седнеш в киното (пред компютъра) изпаднал в леееко меланхолично настроение. На мен ми влезе много добре в началото на зимата. Гледайте го този филм.

  6. от Владо
    18.Nov.2008, 19:48

    amazon.com. не знам дали я има в България.

    Не съм чел книгата, което не ми пречи да знам за какво се разказва вътре, какви теми засяга и кое е отразано във филма. Така че надали съм повлиян от нея. Завишените ми очаквания са трейлъра, който прави съвсем различно впечатление и някое друго помпозно изказване.

    Не очакванията, а филмите водят до такива ревюта. Ако бяха очакванията, щях да пиша ревюта като във автора.ком – без да съм гледал въпросния филм. Много рядко гледам някой филм с определени очаквания. Специално за тази лента не знаех нищо, така че за очаквания не може да става дума.

    Ели може да е момченце в книгата, но е и момченце във филма. Това че не си разбрал, че това е така се дължи само на филма – той просто решава да не ти обясни. Оттам и тъпата физиономия, която зрителят прави при единствената гола сцена. Друг е въпросът, че филмът не дава обяснение на още един куп неща.

    Но дори и да не си наясно със съдържанието на книгата, не мога да разбера как няма да усетиш ясната липса на някои елементи?!

    Edit пореден: ревюто е неласкаво, защото филмът има много пропуски, което няма да рече, че не си струва и че е тъп и алабала. Ако искам мога и много да го хваля, та чак ще се зачудиш дали не ми е любимият филм за всички времена. Просто съм сметнал, че е нужно да се отбележат минусите в случая.

  7. от Longanlon
    18.Nov.2008, 21:08

    момиченцето е… момченце?

    ееее, лоши сте, развалихте ми кефа от филма. просто така хубаво пасваше да е момиченце. това с педофилските истории е прекалено изтъркано като сюжет…

  8. от Ясновидство
    23.Nov.2008, 1:48

    Филмът е невероятен!!!

  9. от Qni
    7.Feb.2009, 11:37

    И аз не разбрах, че Ели е момче. Май не съм единственият, който не е разбрал единствената гола сцена. Може би защото си чел книгата преди филма и си знаел какво липсва и кое е недоизказано/недопоказано. Филмът е много силен, съжалявам, че си разочарован, но и на мен ми се е случвало с филми правени по книги. Ще си потърся книгата.
    Много голямо впечатление ми направи факта, че действието се развива в началото на 80-те години на миналия век, когато в живота ни нямаше компютри, а кубчето на Рубик беше голяма мания :)

  10. от мария
    7.Feb.2009, 12:21

    на мен ми беше много муден, без ясно оформени персонажи, почти повърхностни. обаче аз имах някои определено големи очаквания за филма, та… нямаше как да не съм разочарована. след края на филма единственото, което ме вълнуваше (и още ме) е как са снимали онази сцена, когато котките се нахвърлиха на лелката.

  11. от Криско
    3.Mar.2009, 23:12

    филмът е адски добър; когато го изгледах единственото, за което мислех е, че ми е страшно мъчно за горкият Оскар- да замести злощасният чичко от първата третина на филма,не знам дали в книгата Ели е влюбена или що ли, обаче имайки предвид разкритията, които сте направили в коментарите преди моя, започвам да си мисля, че режисьорът само си е мислел, че е чел книгата- току що четох негово интервю, в което обяснява как Ели е едва ли не форма на раздвоение на личността на Оскар, как е загатнато накрая, че тя въобще не съществува, да не споменавам, че не възрази на интервюиращия, който във въпроса спомена, че чичкото от началото е баща на момиченцето… явно е разочароващ филма, ако си чел книгата, но за мен си остава зашеметяващо реалистичен

  12. от UZUMAKI
    5.Mar.2009, 0:04

    Трябва да имаш отчайващо изкривени и сбъркани представи за кино, за да не харесаш филма, IMHO.

  13. от Владо
    5.Mar.2009, 10:33

    Узумаки, и на теб да го кажа – филмът ми хареса, но в същото време е разочарование, защото очаквах повече.

  14. от UZUMAKI
    8.Mar.2009, 19:44

    Не търпиш критика, а? :D

    PS Като ми триеш коментарите няма да станеш нито по-прав, нито по-умен, а само ще потвърдиш правотата ми, хяхя.

  15. от Vivi
    24.May.2009, 20:55

    Е на мен филмът ми се стори доста добър! Може би, защото подкрепям европейското кино с две ръце…Не съм чела книгата и не мога да сравнявам, но пък аз и от това съм доволна! А предполагам, че повечето са разочаровани, защото са чули безумната глупост „Филмът е шведският вариант на оная детска боза Twilight!“ Е не е! В тоя филм има доста повече смисъл!

  16. от Larry
    3.Nov.2009, 11:41

    Филмът е брилянтен. Нежен и смразяващ кръвта едновременно. Много е важно да не знаеш нищо за него предварително и да не си натоварен с очаквания. Чудесно е, че доста от отговорите човек трябва да намери сам, а не като в азиатски хорър/трилър всичко да ти се изясни последните 15 минути. Моето възклицание сред края на филма е „Очарован съм!“

  17. от anton terziev
    11.Dec.2009, 1:21

    В Let the right one in, слава Богу, няма нито „моми“ – нито „пичове“, а участието на децата, освен че е ебаси-няма-такова-гениално- изпълнение, е и скелет на целия филм; така както е и във филмите на Л.Мудисон, така както е и във филмите на Елмар Рааг и тези на Г.Ван Сант.
    А припокриването в проценти с книгата не би трябвало да ни интересува, всяка медия си има своите изразни средства. А в Let the right one in, те са нещо повече – поезия, а да се прави аутопсия на едно стихотворение е неуместно и жалко, за този който го прави.

Коментирай...