Jennifer’s Body

Тази кино-година болезнено избива в джендърните отношения. След провокативния Антихрист на Ларс фон Трир, който показно описваше какво точно представлява жената за интелигентния мъж… Диабло Коуди и Карън Кусама отвръщат на удара с феминисткия хорър „Тялото на Дженифър“. Тонът обаче се оказва доста различен – и на моменти (особено в сцената с гората) „Тялото“ звучи почти като „Саут Парк“. Общо взето, мъжете в филма са третирани като хранителни продукти вторични суровини. Меган Фокс изпълнява ролята на демона в женско тяло Дженифър, която убива даже не съзнателно, а от липса на други варианти – ако не изяде някое похотливо тийнейджърче, току-виж красотата ѝ отишла на кино и изгубила статуса си на сексуален обект. Първата ѝ приятелка и същевременно врагиня, очилатата читателка на списание Bitch и снабдена с абсурдното име Нийди (в ролята Аманда Зейфрид) пък перфектно се вписва в клишето за стопанката на мощен чехъл, под който е напъхано мекотелото гадже, което от време на време служи и като носна кърпичка.
jennifers_body_1
Въпреки че сценарият на Диабло Коуди е писан горе-долу по същото време като оскароносния „Джуно“ (2007), този път творението ѝ няма големи шансове да обере сериозни награди. Не толкова защото става дума за хорър, колкото просто че тук нямаме добрата симбиоза на противоположностите, която се получи в „Джуно“. Ако си представим сценария като миксер, отделните съставки, които Коуди хвърля вътре, не водят до хомогенна, още по-малко вкусна маса. Пропорцията не е уцелена, хорърът във филма е на границата на комичното, стереотипните образи трябва да изпълняват ролята на подправка, но не привнасят особена пиперливост, а сатирата на приятелските отношения „по женски“, макар и точна, изглежда леко недоизпипана – въпреки че именно тя зарежда най-много филма с забавен диалог и саркастични подхвърляния.
jennifers_body_2
Филмът е парадоксална поредица от гафове. Започвайки от първите кадри, в които виждаме Аманда Зейфрид в лудница, което звучи като изтъркан стереотип в хорър. Още оттам склонността към пресоляване на супата избива в сценката, в която тя избликва в насилие. Ако вече сте цъкнали с език, ще продължавате да го правите през целия филм. Хулиганският дух е същият. Изборът на името на градчето (Дяволския чайник, вместо доста по-многозначителното Дяволско гърло :) е забавен; има географска причина, но още оттук замирисва на клише; символът на огромната дупка, краят на която не се вижда, съдържа толкова много фройдистки отправки, че направо не се наемам да го коментирам. Та продължаваме с ретроспектива в миналото, където Нийди е първа приятелка с пълната си противоположност Дженифър (главната героиня, в кожата ѝ се подвизава Меган Фокс) – самоуверена, екстровертна, демонстративно секси и стабилно неангажирана. Те са пълни противоположности, но са приятелки от детската градина. Още малко и ще повярваме, че отношенията им са искрени… :)
jennifers_body_3
Историята как точно Дженифър се превръща в това, което е през по-голямата част от екранното време, мисля да я пропусна. Поне някакъв съспенс все пак трябва да остане за зрителя, защото след този момент той просто абсолютно липсва. За логиката на поглъщането на похотливи ученици като способ за поддържане на добър външен вид и физическа форма… чичко Фройд отново чука на вратата. Аналогиите са ясни, въпросът е защо авторката на сценария така настойчиво се придържа към тях. От концепцията за местната красавица, превръщаща се буквално в мъжеядка, би могла да се роди добра смес от ирония и пиперливи сцени, но точно тук нещата определено не се получават. Филмът очевидно заимства като дух от стари класики в – като минимум личат заемките от Heathers (1989) и Ginger Snaps (2000), но избива в тежък феминистичен дух, използвайки главната героиня като показен екзекутор за мъжете, които, ако използваме типичното клише, „превръщат жената в сексуален обект“. Не мога да отрека, че в този смисъл изборът на Меган Фокс за главната роля звучи особено забавно, доколкото тя е въплъщението именно на жената като сексуален обект, още повече че е отчайващо слаба актриса; ако си позволим ехидната аналогия, Фокс поглъща сценариите, за да поддържа имиджа си в кино-бизнеса почти по същия начин, по който тук поглъща мъжете.
jennifers_body_4
Мъжките персонажи в „Тялото на Дженифър“ са показани свръх-стереотипно – нещо като забавни двукраки кучета на Павлов, домашни игриви развратни животинки, които само да стигнат до (дори и не съвсем зряло) тяло с чифт пищни гърди – и можеш да ги мачкаш като пластелин, да ги поглъщаш (ох, чичко Фройд!), изобщо да си играеш с тях без особена жалост. Акцентът обаче се получава в духа на сериозните отношения, които могат да бъдат само между жени – другояче няма как. Историята как момичетата и конкретно приятелките се изграждат една друга и се доразвиват, отнемайки една от друга, кънти просто като фундаментална основа на цялата история. Ако едната изведнъж получава огромни гърди, другата рязко започва да качва диоптри. Ако първата има гадже, а втората – десет гаджета, приятелството е изчерпано и отива на боклука. Ако пък едната от тях е по съвместителство и демон, това само спомага за по-бързото развитие на нещата в „правилната“ посока.
jennifers_body_5
Визуалната съставка на филма, дело на Карън Кусама, очевидно е черпила здраво от типичните за хоръра образи и ги поднася в традиционния ред – но резултатът отново изглежда като изкуствено привнесено клише, макар да е точно на местата, където бихте го очаквали – дали ще е разходка през мрачен коридор, пустош или разпадащ се декор. За кадровото заиграване, особено в едрите планове на Нийди и Дженифър и устните им, също няма какво друго да се каже, освен че това изглежда като подхвърляне на лакомство на същите похотливи домашни животинки, които героинята на Меган Фокс така охотно консумира за закуска във филма – и които в киносалона очевидно очакват двете девойки „да го направят“. Изобщо режисурата разчита прекалено много на поставянето на правилните места на кадри, замислени да провокират условен рефлекс у зрителите. jennifers_body_6
Бих могъл да продължа още много с критиките – но не виждам смисъл. Като чист хорър филмът е очевиден провал, но ако го приемаме като кино-позиция на феминистки с лек лесбо-привкус, той е почти на мястото си. Сценарият не блести с гениални ходове, а Диабло Коуди очевидно умее да започва разказа и да пише остроумни диалози, но за изграждането на цялостна структура ѝ липсва опит, а финалът е направо измъчен. Вмъкването в края на съвсем нови сюжетни правила (което е направо престъпление за всеки сценарист) окончателно размива границите между отмъстителната феминистка и злобната красавица и ражда още по-голям хаос от стереотипи. Безспорно резултатът е в пъти по-добър от повечето тийн-хоръри на 90-те години или от „Здрач“ (опазил Бог да беше по-зле), но това не е оправдание – те просто са толкова отчайващо зле, че не е трудно да бъдат надминати… Единственото, което спасява филма и го прави донякъде достоен за гледане, са саркастичните реплики, особено от момента, в който медиите подхващат темата за трагедиите. Ако сте любители на черния хумор, фрази като „Сега цялата страна получава огромно трагично надървяне от тази история“ определено ще ви допаднат.
jennifers_body_7
Дали да го гледате? Бога ми, наистина не знам какво да ви кажа. Според мен, ако не сте жена с мания за феминистка доминация, няма кой знае какво, което да видите. Ако сте перверзен почитател на лесбо-сцените, двуминутна целувка е практически всичко, което ще откриете. Хорърът в филма не е в достатъчна концентрация, за да допадне на хардкор феновете. А! Сетих се! Ако сте сред заклетите почитатели на Меган Фокс, гледащи всичко, в което тя участва – този филм е точно за вас!

Оцени »  Трагедия...Не си заслужава.Средна работа.Добър е!Страхотен, препоръчвам!
Рейтинг 5.00/5 от 4 глас(а)
Loading...
Етикети:  
 

 
Прочети още...



Цели 5 коментара!  
Добави коментар?

  1. от cinemascrotum
    4.Oct.2009, 13:16

    Много добро ревю, колега. И въпреки това мисля да гледам филма, ако ще и само за спорта. :)

  2. от opexume
    4.Oct.2009, 16:26

    Искрено си пожелавам за в бъдеще ревютата за филми в този сайт да се доближават до това като изчерпателност,спойлери и снимки.Така няма да си губя времето да гледам посредствени филми получили ниски оценки при доматките или базата.

  3. от Аспарух
    4.Oct.2009, 16:32

    Искрено се надявам, че не съм прекалено оспойлерил нещата – но в случая няма съвсем как да запазя всичко в тайна. Просто филмът е твърде простичък като сюжет – и колкото и да се старая да не издавам солта на нещата, поне малко се промъква между редовете :)

  4. от x
    4.Oct.2009, 17:24

    Е малко прекалено очевидно ръчкаш с пръчка змийското гнездо, но иначе – добро review :)

  5. от CX
    4.Oct.2009, 23:27

    От гледната точка на човек, който не го е гледал – не видях някакви особени спойлери, добре е :) И аз мисля да го гледам за спорта.
    Освен това: Аманда Сейфрид > Мегън Фокс!

Коментирай...