Ida (2013)

ida-2

Началните кадри на филма са напълно достатъчни, за да добием представата, че следващите осемдесет минути ще бъдат време, в което зрителят ще се наслади на киното в цялата му красота. Черно-белите кадри са не просто изображения в тази гама, но и пример за това как неконвенционалното въображение ражда модел за естетика.

Анна/Ида ( дебют на Agata Trzebuchowska), сираче, отгледано в манастир в пустите местности на Полша, е пред прага да даде обет и да стане монахиня. Отдадеността ѝ към мисията става ясна още от първите кадри, където виждаме послушанието и смирението към ежедневните ѝ дейности. Но преди церемонията по посвещение в монашество, главната монахиня ѝ съобщава, че тя има леля, която се намира във Варшава. Анна решава, че трябва да се запознае с единствения човек, който би могъл да ѝ разкаже за корените и семейството, които никога не е познавала.

Интересното в случая е, че срещайки тези две жени, режисьорът и сценарист на филма (в сътрудничество с Ребека Ленкиевич) Павел Павликовски (Last Resort; My Summer of Love) показва на зрителите си две възможно най-различни схващания за живота: аскетизъм срещу хедонизъм. Лелята на Анна, Уанда (Agata Kulesza) е прокурор по времето на сталинисткия комунизъм в Полша, която не само има правомощията да осъжда хора на затвор, но и на смърт. Животът ѝ е запълнен от пиене и срещи с различни мъже. Срещата между двете протича по най-безцеремонния и студен начин, по който е възможно тези два характера да съществуват в една компания. Но въпреки несходтсвото си, двете жени имат обща мисия, която ги изправя на прага на пътуване, което ще разбули тайните около семейството им. Павел Павликовски събира тези два персонажа, повеждайки ги през пустите пътища на комунистическа Полша от периода на шейсетте години на миналия век. Път, на моменти изпълнен с трагедия, не само персонална, а и такава, белязала живота на цяла нация, но и път, който предлага промяна и най-вече възможност за самопознание.

Филмът оставя привкус на безвремие, засягайки срамни, непростими, болезнени времена от историята на човечеството. Атмосферата на думата Холокост, образите, изплуващи в съзнанието на зрителя, допринасят за това развито чувство на безтегловност. Ida не проследява обаче само последиците от тази мащабна трагедия, но и тези, предизвикани от сблъсъка на два личностни полюса: покварената Уанда противопоставена на непорочната Ида.

Роденият в Полша, но живеещ и работещ от дълги години във Великобритания, Павел Павликовски прави от първия си филм, заснет в родината му, истинска класика. Заснет в черно-бяло, Ida протича бавно, наблюдава – камерата не променя рязко посоката, нито пък прави плавни движения. Тя остава на място, спокойна, документирайки разиграващото се пред погледа ѝ. Монтажът изгражда случващото се обективно, без излишно вълнение, без неоснователни действия – жените говорят, ходят, пътуват и сцента свършва точно там, където трябва, без претрупаност. Кадърът е запълнен от пространство, било то от безкрайно сивото небе, от опушения мрак на бара, или от грапавите бели стени на стая. Поредният плюс е в лицето на музиката във филма – амрикански джаз, класическа музика или винтидж сладникав евро поп. Тя не просто подчертава момента, тя го дефинира.

Ida се превръща в приказка за опознаване историята на личността. Две индивидуланости, две крайно противополжни схващания за света поемат на път към миналато, за да разберат мястото си в настоящето и да направят избор за бъдещето. Дали преходът, през който минават личностите на двете героини може да бъде окачествен като еволюционен, зависи от перспективата и прочита на отделния зрител. Ida е филм за милосърдие и състрадание, но също така и за безпощадност и трагедия, като отказва да осъжда когото и да било от героите си. Лента, която напомня каква сила и красота притежава киното.

Оцени »  Трагедия...Не си заслужава.Средна работа.Добър е!Страхотен, препоръчвам!
Рейтинг 4.67/5 от 6 глас(а)
Loading...
Етикети:  
 

 
Прочети още...



Цели 2 коментара!  
Добави коментар?

  1. от Бож: Най-добрите филми на 2014 | Framespotting
    21.Feb.2015, 18:12

    […] #7. Ida […]

  2. от Награди Оскар 2015 | Framespotting
    23.Feb.2015, 7:11

    […] Ida, Полша […]

Коментирай...